Gå til indhold
færgen sejler

Thyborøn-Aggerfærge bliver endnu grønnere

Foto: Lillian Marie Dyhr

En relativ simpel softwareopdatering gør den ny Thyborøn-Agger hybridfærge endnu mere klimavenlig og billigere i drift. Op mod 40.000 liter diesel spares om året. Det fører til lavere udslip af CO2 og mindre driftsomkostninger.

Softwaren på ”Kanalen”, som færgen retteligt hedder, styrer motorer, generatorer og batterier på skibet, der blev sat i drift for to år siden.

Teknik

Den ny software, kaldet ECEC, styrer skibets energisystem og giver en markant bedre styring af forbruget ved, at den automatiske starter og stopper motorer. Det er hidtil gjort manuelt.

Rent teknisk indebærer den ny software, at det, modsat tidligere, nu kun er nødvendigt at have den ene af de to motorer kørende ad gangen for at lade batterierne op. Hidtil kørte begge motorer hele tiden. Nu arbejder den ene, mens den anden er standby.

– Ikke alene sparer vi brændstof. Vi reducerer også slitagen på motorerne, når de kun skal være i gang halvdelen af tiden, fortæller Kim Raabjerg Korshøj, overfartsleder af Thyborøn-Agger Færgefart.   

Det medfører, at intervallerne mellem service af motorerne bliver dobbelt så lange. Det sparer tid og penge.

Besparelser

Den ny teknik blev sat på færgen i november og har nu kørt en måned. Kim Raabjerg Korshøj kan endnu ikke i tørre tal sige, hvor mange penge færgeselskabet sparer årligt. Et slag på tasken er ca. 125.000 kroner.

 – Vi sparer en hel del. Det er sikkert. Men præcist hvor meget, finder vi ud af over tid. Dårligt vejr under indkøringsfasen gør vores beregninger lidt usikre, siger driftslederen.

Han regner med, at udgiften på 250.000 kroner til den ny software, der er udviklet af det hollandske firma Electrauvision, er tjent ind på kun to år. Besparelse kommer især ved mindre brændstofforbrug, der reduceres med cirka 15 procent.

Endnu en fordel ved den ny teknik er, at færgen kan sejle længere på batterierne. Også det reducerer forbruget af diesel, som motorerne bruger.

– Færgen er kort sagt blevet endnu mere klimavenlig, end den var i forvejen, fortæller Kim Raabjerg Korshøj.

Fakta:

Thyborøn-Agger Færgefart ejes af Lemvig og Thisted Kommuner. Thyborøn-Agger færgen transporterer årligt ca. 7.000 lastbiler, 60.000 personbiler og 145.000 passagerer.

Færgen er 46 meter lang, 11,5 meter bred og stikker to meter. Overfarten tager et kvarter.

”Kanalen” er den første nybyggede hybridfærge af sin art i Danmark.

:

Thyborøn- Agger Færgefart © 2022
Danish